El pròxim 13 de novembre, el Cicle Bestiarum celebrarà la seva tercera i última sessió amb la conferència «Les altres festes: protesta i festes alternatives», a càrrec de l’antropòleg Josep Fornés. La trobada posarà el focus en la relació entre les celebracions populars, les reivindicacions socials i les formes alternatives de fer festa.
Les festes populars han estat, al llarg de la història, molt més que espais de celebració i trobada. També han esdevingut escenaris de protesta, d’expressió del descontentament i de reivindicació. Més enllà de les celebracions institucionalitzades, han sorgit altres maneres de fer festa que qüestionen l’ordre establert, reivindiquen l’ús del carrer i obren noves formes de participació comunitària.
Sota el títol «Les altres festes: protesta i festes alternatives», Josep Fornés, antropòleg i exdirector del Museu Etnològic de Barcelona, explorarà aquesta dimensió reivindicativa de la cultura popular. La conferència abordarà com la protesta s’ha expressat a través de les celebracions festives, quin paper han tingut les festes alternatives en la recuperació de l’espai públic i de quina manera les reivindicacions socials han contribuït a transformar les tradicions.

La cloenda d’una primera edició dedicada a la transformació de les tradicions
Amb aquesta conferència es posarà punt final a la primera edició del Cicle Bestiarum, impulsat per la Federació Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya sota el fil conductor «Tradició en transformació».
Al llarg de tres sessions, celebrades entre setembre i novembre, el cicle ha proposat reflexionar sobre la cultura popular des d’una perspectiva crítica i contemporània. Des de la construcció i evolució de les tradicions fins als usos i conflictes de l’espai públic, les diferents conferències han permès aprofundir en la relació entre festa, societat i comunitat.
La intervenció de Josep Fornés completarà aquest recorregut posant l’accent en la festa com a eina de reivindicació i en la capacitat de les expressions populars per adaptar-se, qüestionar i transformar la realitat social.
Informació de la conferència
- Data: Divendres 13 de novembre de 2026
- Hora: 19.00 h
- Lloc: Seu de Bestiari, carrer Nou, 27, Sant Vicenç dels Horts
- Conferenciant: Josep Fornés, antropòleg i exdirector del Museu Etnològic de Barcelona
La conferència també es podrà seguir en directe a través del canal de YouTube de Bestiaricat.
