Comunicat de la Junta de Govern relatiu a l’estat d’alarma i la recuperació de l’activitat

Comunicat Agrupació

L’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya vol compartir amb les entitats federades algunes reflexions compartides des de la Junta de Govern que pretenen situar les entitats a la realitat que estem vivint i la visió que tenim del procés de recuperació de l’activitat festiva del nostre país. Vagi per davant que estem parlant de reflexions que poden ajudar les juntes directives a prendre decisions, sempre subjectes a l’evolució de l’epidèmia del Coronavirus i a les instruccions que ordenin les autoritats sanitàries i l’administració competent.

Estem immersos en plena epidèmia del Coronavirus, sota l’aplicació de l’Estat d’Alarma i amb la petició de confinament de la població. És evident que a aquestes alçades, tot el món de l’associacionisme cultural té clar el què ha de fer (també el que no pot fer).

Aquests darrers dies han sorgit dins l’àmbit del bestiari festiu diverses propostes de caràcter lúdic per apropar la cultura popular als infants i facilitar el període de confinament. També són diverses les entitats que s’han posat a cosir mascaretes, o a cedir els equips de protecció individuals de l’entitat a centres sanitaris. A tots vosaltres, moltes gràcies! De fet, us animem que continueu amb aquestes activitats que utilitzen les xarxes per mantenir viva la cultura popular en aquests dies, que la flama no s’apagui.

Sou diverses les entitats que teniu activitats programades pels mesos d’abril, maig i juny que ens aneu preguntant sobre si aquestes es podran celebrar o no. Lamentablement, no tenim resposta a aquesta pregunta. L’extraordinarietat i la gravetat de la situació fa que el futur a curt termini sigui del tot incert. Si bé tenim coneixement que s’estan ajornant grans esdeveniments previstos entre l’abril i l’agost. També el sentit comú ens fa pensar que la plena activitat no es recuperarà en el moment que acabi el confinament, sinó que caldrà un període per tornar a posar en marxa el país i les administracions.

La nostra previsió és que seguiran havent-hi restriccions durant uns mesos. Amb molta probabilitat, poden veure’s afectades les activitats que impliquin afluència de públic fins ben entrat l’estiu.

En conseqüència, creiem que no és aconsellable canviar de data totes les activitats que no es puguin celebrar durant el procés de confinament o restricció a més endavant, pels següents motius:

• Algunes activitats fora del context de la festivitat associada poden perdre el seu sentit
  • El calendari festiu no té capacitat per encabir tanta activitat
  • Manca de recursos materials i econòmics fruit de la crisi

I,  essent conscients que el món del bestiari festiu està contenint les ganes i la il·lusió per a restablir l’activitat cultural del nostre país, us proposem:

• Per a les activitats extraordinàries o puntuals que s’hagin vist afectades: Anul·lar aquelles que quedin mancades de recursos i/o que no sigui viable el seu ajornament. Val més prioritzar la qualitat que la quantitat.

• Per a les activitats que se celebrin anualment (festes majors, festivitats de país…): En cas que no es pugui celebrar en condicions, es recomana centrar els esforços en planificar i enfortir l’edició 2021, en clau de restitució de la festa.
  • Per a les activitats programades el segon semestre de 2020 i que sí que són viables: Davant la situació que estem vivint, us proposem ser generosos vers les entitats culturals properes que s’hagin quedat sense activitat festiva durant bona part de l’any (encara que siguin d’altres àmbits) i oferir-los un espai dins la vostra activitat.

Ara més que mai, necessitem teixir llaços entre entitats per a enfortir-nos i que la cultura popular sobrevisqui en aquesta situació.

Des de l’Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya estem canalitzant tots els esforços possibles a acompanyar les entitats durant aquest procés, oferir-los tota la informació que els pugui ser d’interès i donar suport a aquelles iniciatives que es duguin a terme i que puguin ser d’interès general.

Així mateix, mantenim contacte periòdic amb les diferents institucions públiques per tal de facilitar al màxim la restauració de la normalitat en l’activitat cultural, a mesura que es vagi aixecant el confinament.

Accés a la informació oficial i contrastada

Es recomana als responsables de les entitats federades informar-se de forma permanent i seguir sempre les indicacions de les autoritats sanitàries publicades ÚNICAMENT per mitjans oficials:

La Junta de Govern de l’Agrupació del Bestiari