La Mulassa Sabadell, la primera de color blanc de Catalunya, busca portants

Obra del Taller Sarandaca, la Mulassa de Sabadell és una de les poques, per no dir l’única Mulassa de Catalunya, que és de color blanc. Es va estrenar aquest estiu passat, més concretament diumenge 31 de juliol, en el marc de la celebració de Sant Feliu, l’antiga Festa Major de la localitat vallesana. Es tracta d’una figura que s’inspira en dues bèsties festives catalanes en forma de Mulassa, així com en una altra de real que la colla va anar a visitar expressament a una granja. Actualment, la seva llista de portants està oberta a noves incorporacions.

Tal com explica David Hidalgo, cap de colla de l’Associació d’Amics Encultura’t, la bèstia, d’un color blanc amb tons grisos, és una aposta original i diferent. Si bé l’altra figura de l’entitat, el Lleó de Sabadell, està feta pel constructor Jordi Grau, aquesta es va encarregar al taller Sarandaca “per incorporar més varietat d’estils al Seguici Festiu de la ciutat”.

La peça va tenir molt bona rebuda diumenge 31 de juliol, en una plaça plena de gom a gom en què, a part de la bèstia blanca, també estava plena de gent esperant a rebre els Cavallets de Sabadell, que es van presentar en el mateix acte. Aquests últims, fets de medul·la de vímet, són del mateix material que les Cotonines de Vilanova i la Geltrú, ja que a l’entitat impulsora de les figures, l’Esbart Sabadell Dansaire, li va semblar un bon material per recordar el passat manufacturer de la ciutat.

Una vessant de protocol i una altra més pirotècnica

Ja se sap que antigament les Mulasses eren ferotges i llançaven foc. És el cas, per exemple, de les Guites de la Patum de Berga o de la informació que ens ha arribat de la versió de la Mulassa de Vilanova que va existir al segle XVII.

En aquest cas, la primera referència històrica que es té sobre l’existència d’una Mulassa i un grup de Cavallets a Sabadell prové de l’any 1619. La primera era una figura portada pel gremi de paraires, mentre que els Cavallets pertanyien al gremi de cotoners.

Una altra informació que ha transcendit és que la Mulassa sabadellenca s’emmirallava en la mateixa bèstia de la ciutat comtal que, de fet, pertanyia al mateix gremi. És per aquest motiu que des d’Encultura’t, a l’hora de treballar en la seva recuperació, s’ha volgut agafar l’actual Mulassa de Barcelona com a padrina i referent. Totes dues, doncs, per una banda poden llançar pirotècnia i, per l’altra, tenen una vessant més de protocol. A més, tenen un únic portant.

La Mulassa de Sabadell és una figura que fa 2,80 metres de llargada i 2,40 d’alçada. Amb la roba i els complements inclosos pesa 35 quilos i, gràcies a la seva lleugeresa, la poden portar tant homes com dones.

Des del moment de la seva estrena, es va convertir en un membre de ple dret del Seguici Festiu de la ciutat. Com a curiositat, té una cua de cavall real, procedent d’una egua que es deia Dània. La música que acompanya el seu ball és una obra composta pel cervellonenc Xavier Muixench.